Mediankäytön tutkimuksen monimutkaiset metodit

Viime viikon keskiviikkona pääsin osallistumaan antoisaan seminaariin täällä Tampereella. Personal Media Day -metodiseminaarissa pohdittiin millä tavoin mediankäytön tutkimuksessa voidaan hyödyntää erilaisia metodeja. Sain tilaisuudesta irti paljon uuttakin tietoa, en esimerkiksi tuntenut entuudestaan Q-metodologiaa, joka vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta, joskin runsaasti aineistoa tuottavalta aineistonhankintakeinolta.

Itse kerroin lyhyesti siitä, miten käytimme fokusryhmähaastattelua yhtenä aineistonhankinnan menetelmänä Uudet lukemisyhteisöt -tutkimuksessa. Oli mielenkiintoista kuulla, miten monet muutkin ovat päätyneet käyttämään useita eri menetelmiä, esimerkiksi yksilö- ja ryhmähaastatteluja yhdessä.

Päällimmäisenä päivästä taisi jäädä mietityttämään se, miten eri menetelmät tuntuvat tuottavan erilaisia tuloksia. Siinäpä tutkijalle pohdittavaa! Monelle mediankäyttöä tutkivalle tuntuu nyt tuottavan ongelmia – tai haasteita – nykyisen mediaympäristön moninaisuus ja limittäisyys. Mediaympäristö on muuttunut varsin vaikeasti ja monimutkaisesti ymmärrettäväksi osaksi arkea, niin että erityisiä mediankäytön hetkiä on melkeinpä mahdotonta eritellä arkielämän keskeltä. Tähän taidetaan viitata myös termillä medioituminen. Tämä tietysti tekee tutkimuksesta erittäin haastavaa, kun meidän pitäisi silti onnistua löytämään arkisista käytänteistä jonkinlaisia tutkittavia yksikköjä ja sisältöjä. Joudumme luottamaan tutkittavien omaan arvioon ja määritelmään käyttämistään mediasisällöistä ja niiden merkityksestä. Yksilöiden eri mediavälineiden käyttöä tuskin voidaan mitenkään hallitusti mitata.

Kiitos Aulille päivän onnistuneesta organisoinnista! Tilaisuus oli tosi kiva ja toivottavasti voimme jatkaa keskustelua tutkimusmetodien hyödyistä ja ongelmista myös jatkossa.

Mainokset

Tietoja eliisav

Tutkija COMET Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskus/ Tampere Research Centre for Journalism, Media and Communication Tampereen yliopisto/University of Tampere
Kategoria(t): ajankäyttö, media, seminaarit, tutkimus, tutkimusmenetelmät Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s